You are here

2023-02-15

ORVESTO Konsument 2022:3

Idag den 15 februari lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2022:3.

Totalt deltog 12 856 personer i mätningen som genomfördes mellan 1 september – 31 december 2022. I denna rapport redovisas räckvidder för tryckta medier och deras digitala utgåvor samt sociala medier.

I analysverktyget Sesame finns som vanligt medieräckvidder för följande mediekategorier:

  • Dagspress/lokala tidningar                                                    
  • Tidskrifter
  • Internetsajter (sajter/sektioner/nätverk)
  • TV/play
  • Radio
  • Poddar
  • Tjänster för digitala utgåvor (ex Storytel, Readly)
  • Streamad musik
  • Sociala Medier
  • Bio
  • ODR & ADR
  • Utomhusreklam

Utöver medieinformationen innehåller databasen tusentals variabler av målgruppskaraktär. Här finns både generell information om individer, som demografi, intressen och vanor, och kommersiellt intressanta parametrar som beskriver den svenska befolkningens konsumtionsmönster, livsstil och mediekonsumtion. 

Varumärkets totala räckvidd

När vi analyserar mediernas varumärken tittar vi alltid på varumärkets totala räckvidd, dvs både print och digitalt*. Precis som i ORVESTO Konsument 2022:1 och 2022:2 ser vi en övergripande trend där printdelen av räckvidderna ligger på de nivåer vi redovisade före pandemin, samtidigt som det blir tydligt att vår alltmer digitala vardag genererar en digital kompensation för ett antal varumärken, något som gäller både för magasin och lokala medier.  

*Den digitala mätningen baseras på en passiv mätning av 20 000 individers surfbeteende på mobil, appar och desktop. 

Kontakta oss på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer.

Insikter från undersökningen delas på vår blogg