You are here

2016-12-13

Beteendet avgör online – inte ålder eller teknik

Digital framgång bygger på förståelse för din målgrupps beteende online. Nästan all annan fakta är nice to know.

Finns det ett område där det inte råder underskott på data så är det kring digital media och den uppkopplade konsumenten. Dra en siffra ur hölstret och det dröjer inte många sekunder innan ett annat dataset kommer flygande genom fönstret. Vi har massor av fakta. Men är vi välinformerade? För framgångsrika beslut krävs rätt fakta.

Demografi och teknik är inte särskiljande

Ofta fokuserar statistiken på penetration av olika tekniker och leverantörer; så här många procent har senaste iPhone generationen, så här många procent har Netflix. Och som krydda på det: demografi och tid. Så här många 25- till 30-åringar i Örebro har senaste iPhone generationen, och så många tittar på Netflix mellan klockan ett och tre på natten. Det blir snygga infographics, men kanske inte alltid så informativt.

För de varumärken som vill möta människor på rätt ställe, på rätt sätt och med rätt innehåll så är beteende det allra viktigaste, allt annat är underordnat. Alltså, det du faktiskt gör räknas mer än hur gammal du är eller vilken smartphone du använder. Du kan ha den nyaste Samsung-modellen eller en gammal Nokia. Du kan vara en millennial i Stockholms innerstad eller en 60 årig man i Skövde. Dina drivkrafter, och vad du faktiskt gör är vad som räknas. Därför fokuserar också  Kantar TNS globala undersökning Connected Life 2016 helt och hållet på drivkrafter och beteenden hos uppkopplade konsumenter.

Beteenden skär genom teknik, generationer och geografier

Vi har identifierat fyra segment som skär genom teknik, generationer och geografier, och som fullt ut bygger på faktiskt beteende: Leaders, Connectors, Observers och Functionals. Hur du bemöter dem bäst får du lära dig i Connected Life 2016. Här kan du läsa mer om studien.

Vad har du förresten själv för uppkopplat beteende? Testa vilket Connected Life-segment du tillhör.

Share Image: